عوامل پیری زودرس | 9 علت پیری زودرس پوست | عادت های اشتباهی که سبب پیری زودرس می شوند | دکتر فتح سامی

عوامل پیری زودرس در افراد

درست است که پیری بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی می باشد ولی سرعت یا چگونگی آن به عوامل متفاوتی وابسته است.

در حال حاضر برخی از عوامل پیری زودرس مشخص شده است ولی دلایل ناگهانی دیگری هم موجود است که در مورد خیلی موثر است .

مواردی که سبب پیری زودرس می شوند

  • دیدن برنامه تلویزیونی: نشستن طولانی مدت و عدم تحرک جلوی تلویزیون علاوه بر اینکه موجب بالارفتن وزن می شود. همچنین هر ساعت دیدن برنامه تلویزیون، ۲۲ دقیقه از عمر فرد را نیز کوتاه می کند. لازم به ذکر است تحرک نداشتن امکان ایجاد بیماری آلزایمر را بیشتر می کند.
  • استفاده از نی یا نوشیدن از شیشه: در زمان استفاده از نی یا نوشیدن مستقیم از شیشه نیاز است دهان را مانند زمانی که فردی سیگار می کشد جمع کنیم. این جمع کردن منظم لب ها سبب ایجاد چین و چروک و خط های ریز در کنار لب می شود. در نتیجه تا جای ممکن از لیوان استفاده شود.
  • ورزش کم یا بیش از حد : عدم ورزش سبب کوتاهی طول عمر می شود و خطر ایجاد چاقی مفرط و بیماری قلبی را بالا می برد. همچنین ورزش سبب جوان نگه داشتن مغز میشود و از شخص در مقابل بیماری آلزایمر مراقبت می کند.  ورزش کردن سبب بیشتر شدن جریان خون می شود و به پوست ظاهری صاف، شاداب و جوان می بخشد. لازم به ذکر است زیاده روی در ورزش سبب محکم شدن مفصل می شود و خطر آرتریت را افزایش می دهد .
  • سیستم گرمازا: تعداد زیادی از افراد هزینه زیادی را جهت خرید کرم های ضدپیری می پردازند ولی بدون آگاهی سبب تسریع در زمان پیری پوست خود می شوند. سیستم های گرمازا و تهویه که در محل کار و منزل وجود دارد با خشک کردن پوست سبب ایجاد چین و چروک و پیری زودرس می شود. به منظور حفظ جوانی و لطافت پوست، درجه دستگاه را کم و لباس بیشتری به تن کنید. همچنین از دستگاه بخور در اتاق استفاده کنید تا مقدار رطوبت اتاق را بیشتر کند.
  • قند: قند علاوه بر اضافه وزن، مثل نور خورشید و دود سیگار دلیل عمده ایجاد چین و چروک است. با افزایش مقدار قند خون روندی به اسم «گلیسیشن» ایجاد می شود که به کلاژن پوست صدمه می رساند.
  • شغل پر استرس: مشاغل پراسترس مانند داور مسابقات ، مدرس ، جراح و غیره عمده ترین دلیل پیری زودرس می باشند . استرس موجب بالا رفتن خطر ایجاد بیماری قلبی و پیری زودرس سلول ها می شود. سپری کردن ساعت زیادی در محل کار مساوی است با کمبود وقت برای ورزش، خواب و خوردن غذای سالم به منظور کم کردن صدمات متاثر از کار، ساعت کاری خود را تا حد امکان کم کنید و به کارهای سودمند مثل ورزش کردن بپردازید.
  • صابون: پوست یک لایه محافظ اسیدی دارد که در زمان مصرف صابون که معمولا قلیایی می باشد ، از بین می رود. صابون با از بین بردن لایه چرب پوست سبب خشکی پوست و در نهایت ایجاد چین و چروک می شود. پیشنهاد می کنیم از صابون های بدون مواد شیمیایی که موجب صدمه رساندن به پوست نمی شوند مصرف کنید.
  • روکش بالش: خوابیدن به یک سمت و گذاشتن صورت روی بالش که سبب تجمع پوست می شود، در طولانی مدت موجب چین و چروک پوست می شود. مناسب تر است به پشت بخوابید و از روکش های ابریشم استفاده کنید.
  • رژیم های کم چرب: به طور معمول به منظور کم کردن وزن، اولین کار حذف چربی از برنامه غذایی می باشد. ولی مصرف نکردن چربی های سالم مثل اسیدچرب امگا۳ موجی سرعت بخشیدن به روند پیری می شود. امگا۳ علاوه بر محافظت از پوست، از ایجاد چین و چروک جلوگیری و مغز را تقویت می کند. همچنین برای سلامت قلب سودمند است و سبب بالا رفتن عمر می شود.

۷ ماده غذایی که سبب پیری زودرس می شود عبارتند از :

فست‌ فود، روغن‌های اشباع، روغن‌های صنعتی، نیترات‌ها، چربی‌های اشباع حیوانی، میان‌ وعده‌های شور، غذاهای فریز شده

از طریق آدرس اینستاگرام ما می توانید دیدگاه ها و سوالات خود را مطرح کنید.

کانال اینستاگرام دکتر شاهین فتح سامی - جراح بینی و چانه

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

ساعت کار مطب روزهای یکشنبه و سه شنبه از ساعت 9 صبح تا 7 عصر می باشد

22725195 - 021
22725171 -021
موبایل : ۰۹۱۲۸۱۷۸۸۹۵ با ما در ارتباط باشید