تومور بینی و سینوس

تومور بینی و سینوس ( Nasal and sinus tumors ) چه خوش خیم و چه بد خیم خوشبختانه جزو تومورهای نادر و کم یاب هستند و افرادی که دچار تومورهای بدخیم می شوند افرادی هستند که زمینه های خاصی دارند و خیلی از آنها تماس هایی با موارد شیمیایی خاصی دارند ولی با این همه قبل از عمل یک سیتی اسکن از بیمار می گیریم و معاینه دقیقی انجام می دهیم که احیانا اگر دچار این تومورها باشند ملاحضاتی برایشان صورت می گیرد.

ولی تومورهای پوست که در سطح بینی در اثر آفتاب رخ می دهند تومورهای نسبتا شایعی هستند خصوصا نوع BCC یا بازال سل که یک تومور نیمه خوش خیم هست که روی بینی مکان شایعی از بروزش هست و گاهی مثل یک خال زخمی شونده خودش را نشان می دهد و تومورهای دیگر بدخیم هم در پوست می تواند روی بینی رخ بدهد چون اکثر تومورهای پوستی در اثر آفتاب تحریک و ایجاد می شوند که یکی از عوامل ایجاد کننده آنها آسیب هایی هست که توسط آفتاب رخ می دهد. بنابراین هر ضایعه خال مانند زخمی شونده خصوصا ملتهب و غیرعادی که روی بینی طولانی شده باشد و بیش از چند هفته روی بینی باشد و رشد کند یا زخم شود و خون ریزی کند باید یک تومور تلقی کرد و حتما در ارتباط با تشخیص و درمان آن توسط جراح گوش و حلق و بینی اقدام کرد.

علائم تومورهای بینی و سینوس

علائم تومورهای بینی و سینوس می تواند به شکل های مختلفی بروز کند ولی در بسیاری از مواقع تا بیماری به شرایط پیچیده ای نرسیده باشد ممکن است مریض علائمی ندهد. بستگی به جای بروز آن تومور می تواند به صورت انسداد بینی ، خونریزی بینی ، شل شدن دندان های بالا و سردرد و ترشحات بینی و گرفتگی بینی و در موارد نادر فلج های عصبی یا بی حسی های صورت خودش را نشان می دهد گاهی به صورت بیرون زدن چشم ها در صورتی که تجاوز به محوطه چشم صورت گرفته باشد و یا اختلال حرکتی در چشم ها یا مسائل این چنینی خودش را نشان می دهد.