گچ گرفتن بینی | گذاشتن اسپیلنت بینی | دکتر سامی جراح بینی

گچ گرفتن بینی

آیا شما بینی را گچ می گیرید یا از چیز دیگری استفاده می کنید؟

معمولا پس از عمل جراحی بینی برای محدود کردن ورم بینی و کمک به بی حرکت کردن روی بینی چسب زده می شود و سپس یک قالب پلاستیکی روی آن گذاشته می شود. تنها در موارد نادر که کارهای اندکی روی بینی شده باشد می توان فقط به چسب زدن قناعت کرد. مانند هر عضودیگری از بدن که دچار تورم شود خنک کردن ، بی حرکت کردن و بالا قرار دادن اصول ثابتی هستند که التهاب و تورم را کم می کنند. در بینی هم گذاشتن قالب و چسب زدن بینی بعد از عمل کمک به بی حرکت کردن عضو می نماید ضمن این که با مکانیسم فشار مانع از تجمع خون و التهاب بین بافتی در بینی می گردد.

آیا برداشتن گچ بینی درد دارد؟

خیلی از بیماران نگران هستند زمانی که گچ بینی برداشته می شود آیا درد دارد و آیا به ظاهر و ساختار بینی آسیب می زند؟ اگر پزشک معالج از اسپیلنت خارجی استفاده کرده باشد برداشتن آن اصلا درد ندارد ولی اگر از اسپیلنت داخلی استفاده شده باشد کمی درد را حس خواهید کرد که اصلا جای نگرانی نیست و این مقدار درد خفیف طبیعی است و هیچ آسیبی به بافت بینی وارد نمی شود.

تا چه مدتی باید گچ بر روی بینی بماند؟

معمولا قالب حدود یک تا دوهفته روی بینی می ماند و پس از آن نیز بسته به شرایط بینی بیمار بین ۱ تا ۸ هفته چسب زده می شود که این کار نیز صرفا برای کمک به کمتر کردن التهاب و ورم بینی صورت می گیرد و معمولا نقشی در فرم نهایی بینی ندارد.

زمانی که گچ بر روی بینی قرار دارد چگونه باید حمام کرد؟

زمانی که بینی گچ دارد بهتر است که بینی خیس نشود و نحوه حمام کردن به این صورت باشد که روی صورت آب نریزد تا گچ خیس نشود.