کاهش چربی شکم - سوزاندن چربیهای شکم در زنان کمی ساده تر است

کاهش چربی شکم

چربی قسمت پهلو و شکم برای اشخاصی که به تناسب اندام خود اهمیت می دهند یکی از نگرانی های اساسی می باشد.

قسمت شکم و پهلوها دو بخشی هستند که با ورزش و رژیم غذایی به دشواری چربی آنها از بین می رود. برخی اشخاص زمان زیادی از تازه ترین وسایل لاغری شکم بهره می برند اما این راهها به منظور کم کردن چربی ناحیه شکم تاثیرگذار نیست.فقط یک راه موثر و سودمند جهت کاهش چربی در بخشهای مقاوم بدن وجود دارد که عبارت است از:

انجام رژیم غذایی درست و علمی همراه با تمرینات هوازی با این روش کل بدن لاغر می شود و بخشهایی از بدن که زودتر دچار اضافه وزن می شوند ، زمان بیشتری طول می کشد تا لاغر شود. این موضوع به ژنتیک افراد، فرم بدن ،جنسیت و … ارتباط دارد. در خانم ها قسمت باسن، ران و کمر و در آقایان قسمت پایینی شکم و پهلو دیرتر دچار کاهش وزن می شوند.

مناسب ترین روش به منظور از بین بردن چربی شکم انجام فعالیت های هوازی می باشد. ورزش‌های هوازی مانند پیاد‌ه‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا و کوهنوردی میزان زیادی از چربی‌های بدن را از بین می برد.در ۱۰ دقیقه ابتدایی ورزش، گلیکوژن (ذخیره قندی در کبد) بدن می‌سوزد. در صورتی که تنها۲۰ دقیقه ورزش کنید، نصف عمل سوزاندن چربی انجام شده است که جهت حفظ تندرستی قلب مناسب است، اما میزان چربی زیادی سوخته نمی شود، به دلیل اینکه تازمانی که همه ذخایر گلیکوژن کبد از بین نرود، چربی زیادی سوزانده نمی شود. در نتیجه به منظور کاهش چربی شکم، ۴-۳ بار در هفته و هر دفعه باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به طور متوالی ورزش هوازی را انجام دهید. به طور مثال یک ساعت در روز پیاده‌روی کنید.

عملکرد چربی سوزی چیست و به چه صورت چربی سوزی انجام می شود؟

فرآیند چربی سوزی به توانایی اکسایش یا سوختن چربی و به کار بردن چربی به عنوان سوخت بجای کربوهیدرات گفته می شود. عمل چربی سوزی به اکسیژن احتیاج دارد، به همین دلیل فعالیت هوازی به چربی سوزی کمک می کنند. فعالیت هوازی به تمریناتی گفته می شود که تعداد ضربان قلب شما را افزایش می دهد.

علل تاثیر گذار در چربی سوزی

البته نقش همه عوامل یکسان نیست و شدت فعالیت و تغذیه مهمترین عامل در کاهش چربی می باشند.

  • میزان کالری دریافتی در طول روز
  • دریافت کربوهیدرات سبب کم شدن اکسایش چربی می شود
  • مدت فعالیت: هرچه مدت زمان انجام فعالیت بیشتر باشد اکسایش چربی افزایش می یابد .
  • مدل فعالیت: دویدن نسبت به دوچرخه سواری چربی سوزی را افزایش می دهد.
  • جنسیت: چربی سوزی در زنان نسبت به مردان بیشتر است مکمل های چربی سوز عبارتند از : کافئین، چای سبز، الکارنیتین
  • ارتفاع: هرچه ارتفاع افزایش یابد چربی سوزی کاهش می یابد .
  • دمای محیط: هرچه دما بالاتر رود میزان چربی سوزی کاهش می یابد.
  • آب و هوا: آب و هوای سرد سبب افزایش چربی سوزی می شود.

تاثیر تفاوتهای جنسیتی بر چربی سوزی

در حال حاضر اکثر تحقیقات نشان می دهد مقدار چربی سوزی در زنان به نسبت مردان بیشتر می باشد.

در یک مطالعه که ۱۵۰ مرد و ۱۵۰ زن در یک محدوده گسترده شدت های متفاوت فعالیت، مورد قیاس قرار گرفتند؛ مشخص شد که مقدار اکسیداسیون چربی در زنان در همه شدت ها بالاتر از مردان است و میزان بیشینه اکسیداسیون چربی در شدت های کمی بیشتر به دست آمد. اما میزان اختلاف بسیار کم می باشد.

همچنین متخصصین تعذیه معتقدند که کاهش چربی پهلو در مردان به نسبت زنان کار سختی می باشد. به دلیل اینکه همه چربی های بدن در آقایان در قسمت شکم و پهلوها ذخیره می شود. چربی ها در بدن خانمها در بخش ران ها ذخیره می شود. کاهش چربی های دور شکم و پهلو با رعایت رژیم غذایی مناسب کم کربوهیدرات و ورزش مناسب برای همه افراد امکان پذیر است و در صورتی که بدنی تندرست می خواهید کاهش چربی شکم و پهلو بدون ورزش امکان پذیر نیست. 

در صورتی که رژیم غذایی صحیح و علمی نباشد، سبب کم شدن آب بدن می‌شود و پس از متوقف شدن رژیم، وزن کم شده مجددا برمی‌گردد. اگر چربی اضافی در بدنتان وجود دارد باید ورزش کنید و رژیم غذایی اصولی و علمی جهت نابود کردن سلول‌های چربی بگیرید، در غیر این صورت روش های دیگر سبب کم شدن آب بدن می شوند و پس از توقف رژیم غذایی، وزن کم شده مجددا برمی‌گردد.

همچنین یکی از تمرینات بی‌خطر و از راههای تاثیرگذار جهت لاغر کردن شکم، ورزش دراز نشست و استفاده از دستگاه‌های ورزشی خوب است.

از طریق آدرس اینستاگرام ما می توانید دیدگاه ها و سوالات خود را مطرح کنید.

کانال اینستاگرام دکتر شاهین فتح سامی - جراح بینی و چانه

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

ساعت کار مطب روزهای یکشنبه و سه شنبه از ساعت 9 صبح تا 7 عصر می باشد

22725195 - 021
22725171 -021
موبایل : ۰۹۱۲۸۱۷۸۸۹۵ با ما در ارتباط باشید