استراحت بعد از عمل بینی | کشیدن تامپون بینی درد دارد؟

بعد از عمل بینی چند روز باید استراحت کرد؟ و چه کارهایی را نباید انجام داد؟

گرچه من معمولا به بیمارانم توصیه می کنم تا یک هفته پس از عمل بینی سر کار نروند ولی بسته به بنیه جسمی بیمار و نوع بیهوشی، بیماران معمولا ۱ تا ۳ روز پس از عمل به قدر کافی سرحال هستند که بتوانند از منزل بیرون بروند ولی ضعف جسمی مختصری تا یک هفته بعد از عمل بینی وجود دارد. توصیه می شود تا ۲ هفته میزان فعالیت های جسمی محدودتر باشد. بعد از یک هفته بیماران می توانند به سرکار خود برگردند ولی از فعالیت های جسمی شدید و یا زیاد صحبت کردن باید خودداری کنند. باید سعی شود از حرکات شدید صورت و لب بالا مثل گریه کردن، خنده شدید و مکیدن و یا آدامس جویدن حداقل تا ۲ هفته خودداری کنند و حتی تا ۲ ماه رعایت کردن این موضوع می تواند مفید باشد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • معمولا در ۲۴ ساعت اول و گاهی تا ۷۲ ساعت پس از عمل استفاده از کیسه یخ روی چشمها وگونه ها می تواند به کاهش ورم بینی کمک کند. معمولا در شب اول بهتر است از رژیم مایعات سرد استفاده کنید و نکته مهم این است که در ساعات اولیه بعد از عمل بینی نوشیدن را با مقادیر کم و به تدریج آغاز کنید چرا که معمولا استفراغ بعد از عمل ناشی از خوردن ناگهانی مقادیر زیاد مایعات می باشد. از زمانی که توانستید بدون کمک روی تخت بنشینید با نوشیدن یک قاشق غذاخوری آب شروع کنید اگر بعد از ۱۵ دقیقه مشکلی نداشتید نصف استکان آب بنوشید و اگر بعد از ۱۵ دقیقه دیگر باز مشکلی ایجاد نشد می توانید نوشیدن سایر مایعات را به تدریج شروع کنید درصورتی که احساس تهوع و استفراغ داشتید تا زمان برطرف شدن آن اقدام به نوشیدن و خوردن هیچ چیزی نکنید. تا کاملا این حالات برطرف شود. از روز بعد می توانید خوردن غذاهای نرم را شروع کنید ولی تا ۲ هفته از خوردن غذاهای خیلی سفت که نیاز زیادی به جویدن و حرکات صورت دارند خودداری کنید منظور از غذاهای نرم فقط سوپ نیست بلکه برنج نرم و خورش ها و گوشت چرخ کرده و ماکارونی و غذاهای در این حد مشکلی ایجاد نمی کند.
  • معمولا توصیه می شود که در موقع خوابیدن سر بالاتر باشد .حتی در شب اول بهتر است به حالت نیم نشسته بخوابید روزهای بعد استفاده از دو بالش زیر سر تا دو هفته کافی است اصل کلی این است که بینی در سطح بالاتری از قلب قرار داشته باشد بهتر است تا ۲ هفته به پهلو نخوابید چرا که ممکن است در موقع خواب بالش به بینی فشار آورده و آن را کج کند. پس از ۲-۳ هفته می توانید ورزش های سبک مثل ورزشهای کششی ، پیاده روی و دوی آهسته را شروع کنید ولی بهتر است ورزش های سنگین تر مثل کوهنوردی و شنا و اسکی و غیره را ۱/۵ تا ۲ ماه به تاخیر بیندازید توصیه می شود ۱/۵ تا ۲ ماه از آفتاب شدید پرهیز کنید چون ممکن است آفتاب شدید به پوست ملتهب شما آسیب برساند در کل پس از ۲ ماه شما می توانید هرکاری که قبلا می کردید انجام دهید در ۲-۳ هفته اول اگر عطسه داشتید سعی کنید با دهان باز عطسه کنید تا به بینی فشار وارد نشود بهتر است در ۲ هفته اول فین نکنید و برای تمیز کردن بینی از شستشوی ملایم با سرم توسط سرنگ استفاده کنید. از عینک زدن ۱/۵تا ۲ ماه خودداری کنید البته می توانید در روزهای اول پس از عمل توسط یک تکه چسب نواری عینک را به پیشانی تان بچسبانید تا به بینی تکیه نکند. moraghebat استفاده از لنز چشمی را برخی از همکاران از ۲-۳ روز بعد از عمل مجاز می دانند ولی من توصیه می کنم که با توجه به خطرات بالقوه ای که خود لنزهای چشمی دارند در ۲ هفته اول که بیماران نمی توانند بهداشت مناسبی در اطراف چشم ها داشته باشند از لنز استفاده نکنند در صورتی که بخواهید عمل لیزیک چشم انجام دهید می توانید ۳-۴ هفته بعد از عمل بینی اقدام نمایید ولی اعمال دندانپزشکی که احتمالا نیازمند فشار به بینی و حرکات شدید صورت و بازکردن شدید دهان هستند بهتر است ۱/۵ تا ۲ ماه به تاخیر انداخته شود.

از طریق آدرس اینستاگرام ما می توانید دیدگاه ها و سوالات خود را مطرح کنید.

کانال اینستاگرام دکتر شاهین فتح سامی - جراح بینی و چانه

دیدگاه ها
    • دکتر سامی

      با سلام
      حداقل یک تا دو ماه بهتر است بعد از عمل ورزش و کار سنگین نکنید بعد از ۲ ماه می تونید ورزش کنید ولی با احتیاط چون نتیجه عمل بینی بعد از یک سال به طور کامل خودش را نشان می دهد.

      پاسخ دادن
  1. پرنیان

    سلام من هفته دیگه عملمه خواستم بدونم تو ماه بهمن که هوا سردم هست مشکلی نداره یک هفته بعد عملم بیرون برم؟

    پاسخ دادن
    • دکتر سامی

      با سلام
      اگر بعد از عمل به توصیه های پزشک معالجتان به درستی عمل کنید نتیجه خوبی خواهید گرفت. اگر جایی کار می کنید و ناچار هستید بعد از گذشت یک هفته از عمل بیرون از منزل بروید بهتر است از ماسک هایی که از بینی فاصله دارد استفاده کنید و به محض رسیدن به محل کار ماسک را بردارید. ولی اگر جایی کار نمی کنید سعی کنید یکی دو ماه بیشتر رعایت کنید و کمتر بیرون تشریف ببرید.

      پاسخ دادن
  2. مریم طالبی

    باسلام .وقتتون بخیر.من یک هفته از عمل بینی ام گذشته میخواستم سوال کنم واسه ایمپلنت دندان میتونم اواسط اسفند انجام بدم غالبگیری انجام شده ومرحله آخرهستش آیا ضرر نداره اواسط اسفندماه انجامش بدم
    متشکرم از پاسخگوییتون

    پاسخ دادن
  3. محبوبه

    سلام پسرم سرباز میخاد قبل تعطیلات عمل کنه و بعد ۵ روز برگردد میخاستم بدونم براش مشکلی بوجودنمیاد

    پاسخ دادن
    • دکتر سامی

      با سلام
      اگر سرباز کادری باشه یعنی فقط سر پست نگهبانی می ده مشکل براش پیش نمی یاد ولی اگر سرباز آموزشی هست یعنی در حال آموزش دیدن هست بهتره که حداقل یک هفته استراحت کنند

      پاسخ دادن
  4. ریحانه

    با سلام خانم ۲۱ ساله ای هستم که سپتورینوپلاستی انجام دادم . یبوست مزمن دارم و الان دوماه میگذره و بعد از عمل برای اجابت مزاج خیلی زور میزنم با وجود مصرف فیبر و مایعات. آیا امکانش هست باعث تغییر فرم بینیم بشه ؟

    پاسخ دادن
    • دکتر سامی

      با سلام
      منظم نبودن حرکات روده بعد از جراحی مشکل رایجی است. سعی کنید از یبوست و زور زدن خودداری کنید از پزشک خود در مورد مصرف یک ملین خفیف سوال کنید. معمولا داروهای مسهل برای بیمارانی که از یبوست بعد از جراحی رنج می برند همراه با یک برنامه رژیم غذایی توسط پزشک تجویز می شود.

      پاسخ دادن
  5. معصومه

    سلام من دوزاده رو عمل کردم از روز ۱۵ ام میخام برم سرکار. کارمم جوری که با کامپیوتره فقط باید تایپ کنم. صبح تا ظهر هست. مشکلی پیش نمیاد!؟؟؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    پاسخ دادن
    • دکتر سامی

      با سلام
      خیر مشکلی پیش نمی یاد اگر مراقبت کنید و از چسب بینی استفاده کنید. در خندیدن و گریه کردن هم باید بسیار مراقب باشید و به توصیه های پزشک معالجتان با دقت عمل کنید.

      پاسخ دادن
  6. زهرا

    سلام وقت بخیر ببخشید من هفته ی اول بهمن عمل بینی دارم خودمم سال بعد کنکور میدم یعنی تیر ۱۴۰۳ میخواستم بدونم چند روز بعداز عمل میتونم دوباره شروع کنم به مطالعه ؟

    پاسخ دادن
  7. فاطمه

    سلام وقت بخیر ببخشید من ۱۵ روزه بینیمو عمل کردم ولی با دهن تنفس میکنم خواستم بدونم طبیعیه؟ تا کی این وضع ادامه داره؟

    پاسخ دادن
    • دکتر سامی

      با سلام
      بهترین شخصی که می تواند جوابگوی این مسائل باشد خود پزشکی است که عمل کرده ولی در کل گاهی اوقات لوله هایی که داخل بینی هستند تا وقتی بیرون آورده نشوند باعث کیپ شدن بینی می شود به هر حال علل متعددی وجود دارد مثل آلرژی ، تورم ، فین نکردن که همه این موارد علت گرفتگی می تواند باشد.

      پاسخ دادن
    • دکتر سامی

      با سلام
      اگر منظور ارتفاع زیر سر بعد از عمل هست شب اول باید زاویه سر با بدن ۴۵ درجه باشد یعنی باید نیمه نشسته بخوابید ولی روزهای بعد تا ۲ هفته اگر ۲ تا بالشت زیر سر بگذارید کفایت می کند.

      پاسخ دادن
  8. یاسرسارانی

    سلام علیکم دکتر خسته نباشید.
    کار من سنگکاری هست کار سنگین هست الان ۵ماه که عمل کردم بعد از گذشت ۵ماه میتوانم با خیال راحت اجسام سنگین بلند کنم یعنی نگرانی نداشته باشم. لطفا جواب بدید.با تشکر

    پاسخ دادن

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

ساعت کار مطب روزهای یکشنبه و سه شنبه از ساعت 9 صبح تا 7 عصر می باشد

22725195 - 021
22725171 -021
موبایل : ۰۹۱۲۸۱۷۸۸۹۵ با ما در ارتباط باشید