جراحی بینی نیمه فانتزی | رینوپلاستی

تاریخچه جراحی زیبایی در ایران

جراحی رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی اولین بار در ایران توسط دکتر سیروس اصانلو در حوالی ۱۳۲۰ به بعد انجام گرفت ، البته این جراحی تاریخچه طولانی تری در دنیا دارد. جراحی مدرن بینی ( جراحی مدرن رینوپلاستی ) روش بسته در دنیا از سال ۱۸۸۷ توسط دکتر reo اولین بار در آمریکا گزارش شد و البته جراحی هایی که در ارتباط با روش های ریکانستراکشن یا بازسازی بینی قرار داشتند در گذشته های دور شاید در هند باستان در حدود ۶ قرن قبل از میلاد مسیح توسط یک پزشک هندی در هند باستان برای ترمیم بینی هایی که به علت بعضی از جرم ها بریده می شدند برای بازسازی بینی از فلپ پیشانی استفاده کرد.

رینو پلاستی چیست؟

عمل بینی یا همان رینوپلاستی از دو کلمه رینو به معنی بینی و پلاستی به معنی ترمیم یا بازسازی تشکیل شده است. این عمل به منظور بازسازی و اصلاح شکل ظاهری بینی انجام می‌شود. جراحی زیبایی بینی سابقه چند صد ساله داشته ولی رینو پلاستی به معنی واقعی با متدهای جدید در دهه‌های اخیر رو به رشد و پیشرفت بوده است. عمل رینوپلاستی مخصوصاً در ۴ دهه اخیر دچار تحول اساسی شده است.

جراحی بینی(رینوپلاستی) شایع‌ ترین عمل زیبایی در کشور ماست. در این عمل ، جراح بینی تلاش خود را جهت ایجاد بینی زیبا و متناسب با سایر اجزای صورت به کار می‌گیرد. در زیر نمونه کارهای جراحی بینی دکتر سامی را مشاهده می کنید.

جراحی زیبایی بینی توسط دکتر سامی رینوپلاستی توسط دکتر سامی
جراحی زیبایی بینی توسط دکتر سامی رینوپلاستی توسط دکتر سامی

در صورت وجود مشکلات داخلی مثل انحراف تیغه بینی، پولیپ بینی، بزرگی شاخک‌های بینی و … این مسائل همراه با جراحی بینی قابل اصلاح است. در رینوپلاستی مدرن با بازسازی و استحکام ساختمان بینی علاوه بر زیبایی ظاهری، سلامت داخلی آن نیز تضمین می‌شود. درطی جراحی بینی جراح می‌تواند اندازه بینی را متناسب با اجزای صورت و با حفظ عملکرد تغییر دهد، عرض بینی را با لحاظ مسائل فوق در قسمت استخوانی و قاعده بینی تغییر دهد، نوک بینی را جمع کرده و افتادگی بینی را رفع کند. همچنین می تواند سوراخ‌های بینی را کوچک کرده و متقارن نماید و برجستگی یا فرورفتگی پشت بینی را اصلاح نماید.

بینی از نظر ساختاری دارای معیارها و الگوهای خاصی در کتب مرجع است و جراح زیبایی بینی سعی می‌کند بینی بیمار را تا حد امکان از نظر ظاهری به الگوهای استاندارد تعریف شده نزدیک سازد. البته این مسئله تا حد زیادی به ساختار اولیه یا زمینه بینی بیمار نیز بستگی دارد. آگاهی از اصول اولیه و اطلاعات پایه عمل رینوپلاستی سبب درک و انتظار درست ازعمل فوق می شود که قدم اول و اساسی برای شما که قصد انجام چنین عملی را دارید می‌باشد.

تصویر زیر نمونه ای ازنمونه کارهای دکتر سامی در جراحی بینی استخوانی می باشد. اگربه تصویر دقت کنید بیمار دارای قوز در بینی خود می باشد که با شکل دهی به بینی بیمار قوز بینی بر طرف شده است و اصلاح نوک بینی زاویه مناسبی بین بینی و لب ایجاد شده است. برای اطلاعات بیشتر درمورد این نوع جراحی می توانید مقاله جراحی بینی استخوانی را مطالعه کنید.

جراحی بینی استخوانی توسط دکتر سامی

جراحی بینی استخوانی توسط دکتر سامی


کاندید مناسب برای جراحی بینی (رینوپلاستی)کیست؟

مهم‌ترین مسئله در جراحی بینی  (رینوپلاستی) درک درست و آگاهی از نتیجه عمل است .متأسفانه تعدادی از افراد درک درستی از عمل رینوپلاستی نداشته و تصورشان این است که جراح می‌تواند بینی ایشان را به هر شکلی که بخواهند تغییر دهد.

  • اولین نکته در جراحی بینی رینوپلاستی این است که نباید انتظارات غیرواقع از عمل بینی داشته باشید. زمینه بینی هر شخص با بینی دیگری متفاوت بوده و نتایج بعد از عمل نیز مسلماً با هم تفاوت خواهد داشت، بنابراین نباید انتظار داشت که جراح بتواند بینی شما را صددرصد مشابه بینی ایده‌آلتان در عکس یکی از دوستان یا هر فرد دیگری در آورد.
  • دومین نکته این است که زمینه اولیه بینی در نتیجه نهایی جراحی بینی صددرصد مؤثر است. بینی هر چه زمینه بهتری داشته باشد و از مشکلات ظاهری و داخلی کمتر و پوست مناسب برخوردار باشد نتیجه عمل بینی بهتر می شود و هر چه ساختمان بینی به هم ریخته و پوست ضخیم یا اصطلاحاً گوشتی باشد نتیجه کمتر رضایت‌بخش خواهد بود . پس انتظار بعد از عملتان باید با زمینه اولیه بینی‌تان مطابقت داشته باشد.
  • سومین نکته این است که بعضی از مسایل زمینه‌ای ممکن است نتیجه و روند جراحی بینی را تحت‌تأثیر قرار دهند .به عنوان مثال افراد عادی به مدت چند روز یا یک هفته بعد از عمل به خاطر ترشحات و تورم داخل بینی ممکن است گرفتگی نسبی و گذرای داخل بینی داشته باشند. ولی افرادی‌که زمینه آلرژی دارند چون تحریک پذیری مخاط بینی‌شان نسبت به محرک‌ها مثل دستکاری‌های بعد از عمل بیشتر است، این مشکل ممکن است در موردشان شدیدتر و طولانی‌تر باشد .لذا هر فردی با توجه به شرایط زمینه‌ای‌ ممکن است نتیجه و روند بعد از جراحی بینی متفاوتی داشته باشد و مقایسه هر فرد با فرد دیگر بدون توجه به این مسایل درست نخواهد بود.

تفاوت جراحی بینی رینوپلاستی و سپتوپلاستی

همان طور که می دانید رینوپلاستی همان جراحی بینی می باشد که در راستای زیبایی بینی انجام می شود. بسیاری از بیماران با این سوال مواجه می شوند که تفاوت میان جراحی بینی رینوپلاستی و سپتوپلاستی در چیست. سپتوپلاستی همان جراحی انحراف بینی است که با هدف اصلاح کجی بینی انجام می شود. تشخیص نیاز این عمل بر عهده جراح بینی می باشد در نتیجه نباید با کجی ظاهری بینی، این عمل انجام شود. جراحی بینی رینوپلاستی می تواند با جراحی سپتوپلاستی ترکیب شود تا علاوه بر اینکه انحراف بینی برطرف می شود ظاهر مناسبی در بینی ایجاد شود.

تصویر زیر نمونه کاری از جراحی بینی رینوپلاستی دکتر سامی می باشد که بیمار دارای انحراف بینی نیز می باشد. پس از جراحی  همان طور که در تصویر مشاهده می کنید انحراف بینی نیز اصلاح شده است.

اصلاح انحراف بینی و رینوپلاستی توسط دکتر سامی

اصلاح انحراف بینی و رینوپلاستی توسط دکتر سامی

جراحی بینی (رینوپلاستی)چگونه انجام می‌شود؟

جراحی بینی عمدتاً به دو روش انجام می‌شود روش بسته جراحی بینی و روش باز جراحی بینی. در ابتدا لازم به ذکر است که در عمل رینوپلاستی اقدامی روی پوست بینی صورت نمی‌گیرد یعنی پوست بینی از بستر اسکلتی آن که در قسمت بالا استخوان و در قسمت پایین غضروف است جدا شده و تغییر روی سیستم اسکلتی داده می شود و پوست بلند شده نهایتاً روی بستر جدید و تغییر شکل داده شده قرار می‌گیرد. مدت زمان جراحی بینی معمولا ۱ الی ۲ ساعت می باشد ولی ممکن است بر اساس نیاز بیمار این زمان افزایش یابد.

در جراحی زیبایی بینی در روش بسته (Close)‌ بدون اینکه از بیرون برشی روی پوست بینی داده شود، با برش‌های داخلی به صورت ناکامل پوست از روی بستر اسکلتی جدا می‌شود. بنابراین جراح بینی دید مستقیمی روی بعضی از قسمت‌های ساختمان اسکلتی بینی نداشته و قسمت‌هایی از پروسه عمل را با تکیه بر تجربه و لمس انجام می‌دهد. این متد در مورد بینی‌های غیر پیچیده که ساختمان به هم ریخته‌ای نداشته و کار چندانی ندارند قابل انجام است ولی جراحی روی بینی‌های Complex معمولاً ، با متد باز (Open) نتیجه بهتری می‌دهد.

مزایای روش بسته در جراحی بینی

مزایای عمل بینی به روش بسته این است که اولاً با توجه به برش‌های کمتر مدت عمل نسبت به متد باز کمتر خواهد بود، دوم اینکه چون برشی از بیرون روی پوست تیغه وسط بینی زده نمی‌شود بنابراین بیمار نگران اسکار بخیه بینی نخواهد بود، سوم اینکه چون این متد نسبت به متد باز کمتر جنبه جراحی تهاجمی دارد ورم بینی بعد از عمل این بیماران عموماً کمتر و از نظر زمانی کوتاه‌تر خواهد بود.

مزایای روش باز در جراحی بینی

در جراحی بینی با روش باز از طریق برشی که روی پوست تیغه وسط بینی زده می‌شود پوست بینی به طور کامل از روی بستر اسکلتی آن جدا شده و جراح دید کامل و دقیق‌تری دارد. بنابراین جراحی با دقت بیشتری صورت می‌گیرد .مسلماً بینی‌هایی که زمینه پیچیده‌تر و مشکلات ساختمانی بیشتری دارند برای نتیجه بهتر جراحی بایستی با این متد تحت عمل قرار گیرند. مزایای این متد دقت عمل و نتیجه بهتر مخصوصاً در مورد بینی‌های مشکل دار است ولی معایب آن ورم بیشتر و طولانی‌تر و گاهی اوقات اسکار محل برش روی پوست تیغه وسط بینی می باشد. همچنین زمان عمل کمی طولانی‌تر می‌باشد.

در تصویر زیر یکی از نمونه های جراحی بینی گوشتی توسط دکتر سامی را مشاهده می کنید. این عمل که برروی بینی با پوست ضخیم انجام شده است پس از عمل نتایج رضایت بخشی داشته است. دکتر سامی با شکل دهی و فرم دهی به بینی ساختاری زیبا در این بینی به وجود آورده است.همچنین اندازه سوراخ های بینی در این جراحی کوچک شده است.

جراحی زیبایی بینی گوشتی | عمل بینی گوشتی - دکتر سامی

جراحی زیبایی بینی گوشتی


انواع جراحی بینی

به طور کلی جراحی بینی بر اساس نوع پوست به چهار دسته تقسیم می شود ولی بسیاری از بیماران دارای دو یا چند ویژگی در بینی خود می باشند. بینی های گوشتی، بینی های استخوانی، بینی های کج و بینی معمولی که بر اساس پوست و استخوان بینی دسته بندی می شوند.

تصویر زیر یکی دیگر از انواع جراحی بینی می باشد. بیمار دارای پوست معمولی می باشد که از ضخامت متوسطی برخوردار است. این نوع جراحی که با بالا آوردن نوک بینی و اصلاح ساختار و برداشتن قوز بینی انجام شده است موجب رضایت و افزایش زیبایی بیمار شده است.

جراحی زیبایی بینی و برداشتن قوز بینی

جراحی زیبایی بینی و برداشتن قوز

راهکارهای یافتن بهترین جراح بینی برای رینوپلاستی

افرادی که می خواهند جراحی بینی انجام دهند به دنبال یافتن بهترین جراح بینی برای رینوپلاستی می باشند .برای یافتن بهترین جراح بینی می توانید به مطب متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و اطلاعات لازم را در مورد این نوع جراحی زیبایی کسب کنید. سعی کنید به تبلیغات مختلف در این خصوص اعتماد نکنید و با تحقیقات لازم بهترین جراح بینی را برای خود انتخاب کنید. اهمیت یافتن بهترین جراح بینی بسیار بالا می باشد .زیرا در جراحی بینی سلامتی شما از زیبایی دارای اهمیت بیشتری می باشد و بسیار دیده شده است که بیماران بسیاری در اثر انتخاب نادرست جراح خود، از ظاهر بینی خود راضی نبوده اند و برای جراحی بینی ترمیمی به جراح بینی دیگری مراجعه کرده اند.

دکتر سامی یکی از بهترین جراحان بینی می باشد که در تلاش است ضمن ایجاد بهترین نتیجه در جراحی رینوپلاستی، بینی شما از سلامت نیز برخوردار باشد. ایشان با مشاوره های قبل و بعد از عمل اطلاعات کافی را در اختیار بیماران قرار می دهند.


قیمت جراحی بینی(رینوپلاستی)

هزینه عمل بینی بر اساس نوع پوست بینی متفاوت می باشد. در بسیاری از مواقع، عمل بینی بیمار به دلیل بزرگی بیش از حد و یا دیگر ویژگی ها طولانی تر می شود و در نتیجه هزینه رینوپلاستی در این افراد بیشترمی شود. بهترین راهکار از برآورد هزینه ها مراجعه به جراح زیبایی بینی و مشاوره با این فرد می باشد. البته دکتر سامی با بررسی های لازم سعی می کنند هزینه ایده آل و مناسبی را برای بیماران خود پیشنهاد دهد تا تمامی اقشار جامعه بتوانند این نوع جراحی را تحت نظر متخصص انجام دهند.


عوارض جراحی بینی (رینوپلاستی بینی)

بعد از رینوپلاستی بیمار ممکن است دارای عوارضی شود. به طور مثال ممکن است بیمار دارای ورم بینی باشد که این تورم ممکن است با کبودی های زیر چشم همراه باشد که کاملا طبیعی بوده و بعد از یک هفته از بین می رود. در بعضی از بیماران نیز اختلال در سیستم بویایی و تنگی راه هوا دیده می شود که به راحتی این اثرات بعد از ۲ ماه از بین می روند.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • استفاده از کمپرس سرد به خصوص در ۲۴ ساعت الی ۷۲ ساعت اول توصیه می‌شود
  • وضعیت سر نسبت به بدن ۴۵ تا ۳۰ باشد
  • در هفته اول بعد از رینوپلاستی مراقبت های لازم انجام شود
  • تا چند هفته بعد از عمل از فعالیت‌های فیزیکی سنگین خودداری شود
  • داروهای تجویز شده بعد از عمل استفاده شود

سعی کنید تا چند روز بعد از عمل از مایعات جهت تغذیه استفاده کنید و پس از آن از غذاهای نرم میل کنید.


سوالات متداول جراحی بینی

آیا رینوپلاستی با لیزر امکان‌پذیر است؟

لیزر کاربردهای زیاد و مختلفی در جراحی دارد ولی در جراحی زیبایی بینی برعکس تصور برخی از بیماران اصلاً کاربرد ندارد و ادعای بعضی جراحان در مورد فوق کاملاً بی‌اساس است.

تامپون در عمل زیبایی بینی چیست؟ آیا برای تمام بیماران لازم است؟

تامپون بینی آغشته به پماد آنتی‌بیوتیکی است که برای جلوگیری از خونریزی و ایجاد فشار در داخل بینی به منظور ممانعت از جمع شدن خون در فضاهای بالقوه داخلی، بعد از عمل تعبیه می‌شود. گرچه تامپون داخل بینی توسط تعداد زیادی از جراحان بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی در شرایطی که خونریزی عمل زیاد نباشد می‌توان از گذاشتن آن صرف نظر کرد.

در بعضی موارد به دنبال اصلاح انحراف شدید بینی، به منظور جلوگیری از خونریزی و همچنین جهت اعمال فشار داخلی برای تثبیت ساختمان اصلاح شده نیاز به فشار است. لوله‌های پلاستیکی به نام اسپلنت داخلی توسط جراح داخل بینی تعبیه می‌شود که معمولاً کمی طولانی‌تر نگه داشته می‌شوند. مزیت اسپلنت داخلی این است که با توجه به فرم لوله‌ای آن بیمار در این مدت قادر است از طریق بینی نفس بکشد. در زیر نمونه هایی از اسپیلنت یا گچ بینی و تامپون بینی را مشاهده می کنید.

تامپون بینی اسپیلنت یا گچ بینی
تامپون بینی اسپیلنت یا گچ بینی

چه زمان می‌توان بعد از عمل رینوپلاستی ورزش را شروع کرد؟

بعد از جراحی بینی فعالیت‌های شدید بدنی در هفته اول ممنوع است ولی فعالیت‌های عادی و روزمره موردی ندارد. انجام فعالیت‌های ورزشی بعد از ۶ هفته یا یک ماه و نیم منعی ندارد ولی اگر حرفه‌ای ورزش می‌کنید و یا ورزش مورد علاقه شما از نوعی است که احتمال ضربه به بینی وجود دارد بایستی حداقل ۴ تا ۶ ماه از عمل شما بگذرد.

جراحی بینی ثانویه چیست؟

حتی با تجربه‌ترین جراح‌ها و در بهترین مراکز جراحی حدود ۵% بیماران پلاستیک که شامل عمل رینوپلاستی نیز می‌شود ممکن است به دلایل مختلف نیاز به عمل جراحی ترمیمی داشته باشند.جراحی بینی ثانویه  صرفاً به خاطر مشکلات و خطای جراح پیش نیامده و ممکن است فاکتورهای متعدد و پیچیده‌ای در آن دخیل باشند. زمینه اولیه بینی ، بیماری‌های زمینه‌ای ، ساختار بافتی متفاوت هر فرد و واکنش مختلف افراد به مداخلات جراحی می‌تواند چند علت برای بروز این مسئله باشد. در بعضی موارد زمینه اولیه بینی بسیار بهم ریخته و نامناسب است، بطوری‌ که انجام عمل رینوپلاستی در چند مرحله گریزناپذیر است.در هر صورت همکاری با جراحتان جهت رفع مشکلات احتمالی موجود، بهترین راه‌حل می‌باشد.

نحوه استحمام بعد از جراحی بینی رینوپلاستی چگونه است؟

معمولاً توصیه می‌شود که روز قبل از عمل بیمار استحمام نماید. بعد از عمل با توجه به اینکه گچ یا اسپلنت روی بینی شما با چسب روی صورت فیکس می‌شود، بنابراین لازم است تا حد امکان مانع خیس شدن آن و شل شدنش شوید. تا زمانی که پانسمان روی بینی شماست جهت استحمام تن خود را شسته و سر خود را از عقب با دوش دستی بشویید بدون آنکه پانسمان خیس شود. روز برداشتن اسپلنت بایستی قبل از آن استحمام نمایید. در این زمان می توانید صورت خود را کاملا خیس کنید چون پانسمان روی بینی برداشته خواهد شد. بعد از برداشتن اسپلنت با توجه به اینکه چسب روی بینی شما خواهد بود می‌توانید قبل از هر مرحله تعویض چسب به طور کامل دوش گرفته و آن را خیس کنید.

چه سنی مناسب جراحی رینوپلاستی است؟

عمل جراحی رینوپلاستی در دوران قبل از بلوغ که سیستم اسکلتی بدن در حال رشد است انجام نمی‌شود، چون نتیجه هرگونه جراحی در آن دوران با توجه به عدم ثبات سیستم اسکلتی تغییر خواهد کرد. بنابراین عمل رینوپلاستی بعد از سن بلوغ یعنی در خانم‌ها بعد از ۱۶ تا ۱۷ سالگی و در آقایان بعد از ۱۷ تا ۱۸ سالگی توصیه می‌گردد. از طرف دیگر در سنین بالا (۵۰ سال به بالا) با توجه به اینکه پوست حالت الاستیسیته و ارتجاع پذیری خود را از دست می‌دهد، کیفیت عمل رینوپلاستی در مقایسه با سنین پایین ضعیف‌تر خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله سن جراحی بینی در سایت مراجعه کنید.

برداشتن غضروف ریپ در رینوپلاستی اولیه و ثانویه 

برداشتن غضروف ریپ یا دنده در جراحی بینی برای تامین کمبود غضروف های بینی بکار می رود که در سال های اخیر با توجه به جراحی هایی که جراحان آسیای شرقی روی بینی های کوچک ، بینی های زردپوستان که حجم غضروف کمتری دارند رواج پیدا کرده باعث شده که استفاده از غضروف دنده حتی در جراحی اولیه هم بسیار بیشتر از قدیم استفاده می شود.

انتخاب متخصص گوش و حلق و بینی برای جراحی بینی

همان طور که می دانید جراحی بینی می تواند توسط متخصصان گوش و حلق و بینی ENT انجام شود و یا توسط جراحان پلاستیک . سعی کنید برای جراحی بینی خود متخصص گوش و حلق و بینی را انتخاب کنید که شاخه رینولوژی و پلاستیک صورت را برگزیده باشد. چرا که این دسته از جراحان با ساختار بینی به طور کامل آشنا هستند و می توانند جراحی بینی شما را به بهترین شکل ممکن انجام دهند .

دکتر سامی در سال ۱۳۸۱ با اخذ دانشنامه یا بورد تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران به عنوان متخصص گوش و حلق و بینی فارغ التحصیل شدند و با توجه به گستردگی دامنه کاری رشته تخصصی گوش و حلق و بینی ایشان جهت تمرکز و در نتیجه ارتقاء کیفی کار، شاخه رینولوژی و پلاستیک صورت را برگزیدند. ایشان سعی براین دارند که زیباترین و سالم ترین نتیجه ممکن را در جراحی بینی و سایر جراحی زیبایی ارایه دهند.

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

ساعت کار مطب روزهای یکشنبه و سه شنبه از ساعت 9 صبح تا 7 عصر می باشد

22725195 - 021
22725171 -021
موبایل : ۰۹۱۲۸۱۷۸۸۹۵ با ما در ارتباط باشید