جراحی زیبایی چانه

در جراحی زیبایی چانه علیرغم جراحي زيبايي گونه که پزشک قادر است در بعضی مواقع جراحی را بدون استفاده از ايمپلنت و تنها با تکنيک‌هاي جراحي انجام دهد، معمولا نیازمند يک پروتز است. تنها ویژگی منتوپلاستي در قیاس با جراحي‌هاي زيبايي ديگر در اين می باشد که امکان برگشت ‌پذيري اين جراحي بیشتر است و چندی پس از اين جراحي شخص قادر است با انجام يک جراحي ديگر پروتز را بیرون بیاورد.

جراحی زیبایی چانه چقدر در زیبایی تاثیر دارد؟

تناسب و تعادل اعضای صورت در زیبایی فرد تاثیر بسزایی دارد. هم خوانی چانه نقش عمده ای در ظاهر صورت به ویژه در زاویه نیم رخ و سه رخ فرد دارد. یک چانه کوچک سبب بزرگ نشان داده شدن بینی می شود. معمولا اشخاصی که چانه آنها عقب است و پزشک به آنها توصیه می کند که باید چانه آن ها جراحی شود و به سمت جلو کشیده شود، در بیشتر موارد از این مشکل خود مطلع نیستند.در مجموع  به عملی که توسط آن فرم چانه تغییر پیدا می کند، منتوپلاستی گفته می شود.

در زیر یک نمونه کار پروتز چانه  و جراحی بینی از دکتر سامی که در سال ۹۷ انجام شده مشاهده می کنید.

پروتز چانه و جراحی بینی - دکتر سامی

جراحی بینی توام با پروتز چانه  ( شکل بالا )

گاهی امکان دارد به دلیل مشکلی که در فک پایین شخص وجود دارد چانه او خیلی کوچک به نظر آید. درچنین مواقعی ایرادات دیگری مثل تنظیم نبودن دندانهای فک بالا و پایین نیز وجود دارد . ایرادات بنیادی فک با درمان گسترده تر که جراحی فک می باشد، ترمیم می شود و به خاطر هم آمیختگی دندانهای فک بالا و پایین و بنیاد مرتبط به آنها، این نوع جراحی باید با همیاری دندانپزشک و جراح فک صورت گیرد.

نخستین قدم برای عمل جراحی، ویزیت دقیق صورت بیمار می باشد. در اختیار گذاشتن اطلاعات کافی و نحوه چگونگی ضربه به قسمت چانه، درمان اورتودنسی، جراحی پیشین درقسمت دهان به پزشک بسیار کمک می کند و جزء مواردیست که حتما باید انجام شود. خوب است بدانید اورتودنسی نواقص مربوط به شرایط قرارگیری دندانها در تعامل با یکدیگر را ترمیم می کند ولی نواقص مربوط به استخوانهای صورت را اصلاح نمی کند.

تقویت چانه را می توان به تنهایی و یا همراه جراحی بینی انجام داد. و یا  می توان همراه عمل کشیدن پوست صورت، لیپوساکشن (خارج کردن چربی) صورت و گردن و سایر اعمال جراحی نسبت به تقویت آن اقدام کرد.

جراحی که برای تقویت چانه صورت می گیرد می تواند به شکل های مختلفی باشد. تقویت چانه یا همان اگمنتاسیون چانه که برای بزرگتر کردن چانه می باشد روش ساده تر که برای بیمار کم دردسرتر می باشد و قابل برگشت هست روش پروتز چانه که به آن منتوپلاستی هم می گویند می باشد.

روش دیگر که به آن جنیوپلاستی ( ژنیوپلاستی ) می گویند در واقع توسط برشی که روی لبه تحتانی استخوان چانه صورت می گیرد قطعه نعل مانندی از استخوان چانه از فک اتصالاتش قطع می شود و توسط پیچ ها و پلات های فلزی آن قطعه در محل برجسته تری قرار می گیرد. در حین جراحی جنیوپلاستی می توان تغییرات دیگری از جمله افزایش یا کاهش ارتفاع چانه را هم انجام داد و یا حتی تا حدی به قرینه کردن چانه هایی که غیرقرینه هستند هم کمک کرد.

جراحی چانه گوشتی

یکی از معضلات عمل جراحی چانه در مواردی است که چانه برجستگی زیادی دارد و هم زمان طول بلندی هم دارد اصلاح آن برخلاف جراحی چانه ای که حین آن قرار است به استخوان چانه به وسیله جراحی یا گذاشتن پروتز پروجکشن داده شود عوارضی را می تواند سبب شود که باعث اضافه آمدن بافت نرم و قسمت گوشتی چانه توی صورت بشود که صورت ناخوشایندی دارد و اصطلاحا عارضه ای به نام چانه جادوگری را سبب می شود.

در این جور موارد بیماران باید قبل از عمل از نتایجی که قرار است بدست بیاید تا حدی آشنایی داشته باشند که توقعاتشان خیلی بالا نباشد.

اقدامات قبل از جراحی چانه یا پروتز چانه

در مورد پروتز چانه مهم این است که قبل از گذاشتن پروتز جراح باید بررسی دقیقی انجام دهد که چقدر پروتز می تواند به چانه بیمار کمک کند معمولا اگر درجات متوسطی از مشکلات چانه وجود داشته باشد و عقب بودن چانه خیلی شدید نباشد می توان حدودا یک سانتی متر چانه را جلوتر آورد.

اگر چانه بلند باشد یعنی به سمت پایین رفته باشد و صورت کشیده و دراز باشد در این حالت پروتز چانه خیلی موثر نیست و ممکن هست حتی مضر هم باشد در چنین مواقعی باید جراحی چانه انجام گیرد که تشخیص این موارد به عهده پزشک معالج است.

در مورد اقدامات قبل از گذاشتن پروتز چانه اگر دندان خراب یا عصب کشی شده در آن نواحی که قرار است پروتز انجام گیرد وجود دارد بهتر است که این کارها کامل شده باشد که مشکل عفونی در چند ماه آینده در آن ناحیه وجود نداشته باشد.

مراقبت های بعد از جراحی چانه یا پروتز چانه

  • باید احتیاط کرد که خصوصا در اوایل به چانه عمل شده یا پروتز گذاشته شده ضربه ای وارد نشود.
  • اگر دندان خراب یا عفونی در آن ناحیه پروتز شده وجود دارد حتما به آن رسیدگی شود که در ماه های اولیه به آن ناحیه سرایت نکند.
  • اگر عادت دارید که دستتان را زیر چانه قرار دهید و یا دستتان را به چانه تکیه می دهید این عادت را کنار بگذارید تا به پروتز فشار نیاورید.
  • مراقب باشید ورزش هایی که می کنید ضربه مستقیمی به چانه تان وارد نشود.

قیمت جراحی چانه

قیمت جراحی چانه چه با پروتز چه با جنیوپلاستی معمولا از قیمت عمل بینی کمتر است ولی به هرحال همیشه هزینه ها بستگی به فاکتورهای متعددی دارد از جمله کارخانه ای که آن متریال استفاده می شود مثلا پروتز چانه یا پیچ ها که برای جنیوپلاستی بکار می رود. ضمنا هر جراحی بسته به تجربه و توانایی های جراح و امکانات بیمارستان هزینه های متفاوتی را دارد.

 

 

از طریق آدرس اینستاگرام ما می توانید دیدگاه ها و سوالات خود را مطرح کنید.

کانال اینستاگرام دکتر شاهین فتح سامی - جراح بینی و چانه

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

ساعت کار مطب روزهای یکشنبه و سه شنبه از ساعت 9 صبح تا 7 عصر می باشد

22725195 - 021
22725171 -021
موبایل : ۰۹۱۲۸۱۷۸۸۹۵ با ما در ارتباط باشید