چه بینی هایی نیاز به عمل زیبایی دارند؟ | جراحی بینی | انسداد بینی

انسداد بینی چیست؟

انحراف و گرفتگی بینی

عفونت های تنفسی فوقانی که شایع ترین آنها عفونت های ویروسی به صورت سرماخوردگی می باشد در فصل سرد سال شایع تر هستند و علائم محدودی دارند و بیشتر از یک هفته نباید مریض را اذیت کنند و درمان های نگه دارنده مثل مصرف بیشتر مایعات ، مرطوب کردن محیط تنفس با استفاده از بخور، شستشوی بینی قاعدتا قسمت اعظم علائم را کنترل می کند. ولی گاهی علائم طولانی تر است که عوامل متعددی باعث این علائم می شوند که علت شایع تر آن عفونت های میکروبی هستند که بعد از عفونت های ویروسی مخاط بینی و مخاط حلق را درگیر می کنند و حتی می تواند به سینوزیت هم ختم شود.

در بچه ها این عفونت های میکروبی می تواند ادامه پیدا کند و به لوزه سوم برسد و مسائل دیگری را ایجاد کند. چیزی که در بزرگسالان بیشتر شایع است و فرد را مستعد می کند به امتداد پیدا کردن مشکلاتی که به دنبال سرماخوردگی ساده ایجاد می شود معمولا انسدادهایی که در قسمت هایی از دهانه های سینوس های بینی وجود دارد می باشد که شایع ترین علتش هم انحراف بینی است. منظور ما از انحراف بینی کج بودن بینی نیست بلکه منظور این است که تیغه وسط بینی در جایی انحنایش بیش از حد نرمال باشد.

اگر احتقان یا انحراف بینی درمان نشود می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که به برخی از این مشکلات اشاره می کنیم:

• ادامه پیدا کردن سرماخوردگی ها به صورت طولانی مدت
  • گرفتگی و انسداد بینی به صورت یک طرفه و گاهی دو طرفه
  • خشک شدن مخاط بینی و زخم مخاط بینی که باعث خونریزی های بینی می شود
  • بعضی سردردها که علتشان انحراف شدید بینی می باشد

عفونت های ویروسی و عفونت های باکتریال

عفونت های ویروسی و عفونت های باکتریال هر دو می توانند مجاری تنفسی از جمله بینی و سینوس ها را درگیر کنند. عفونت های ویروسی از جمله سرماخوردگی ، آنفولانزا و اخیرا کرونا علائمشان طبیعتا با عفونت های باکتریال فرق هایی دارد. معمولا فرق اصلی عفونت های باکتریال در علائم بالینی این است که ترشحات بینی یا سینوس ها مداوم تر و غلیظ تر هستند. در بسیاری از مواقع تشخیص این دو از هم خیلی گمراه کننده می تواند باشد چرا که در مراحل انتهایی هر عفونت ویروسی هم ممکن است چند روزی ترشحات غلیظ تر بشوند و یا برعکس عفونت های باکتریال هم گه گاه ترشحات آنچنان غلیظ نباشند.

ولی مهمتر از همه طولانتی تر شدن دوره بیماری یکی از مواردی است که باید فکر عفونت های باکتریال را کرد. معمولا فرد توسط بیماری ویروسی درگیری مجاری تنفسی پیدا می کند و در صورتی که سیستم ایمنی و استعداد فردی ، عدم رسیدگی به بیمار وجود داشته باشد یا مسائلی مثل انحراف بینی در فرد وجود داشته باشد استعداد این را پیدا می کند که باکتری هایی که به طور معمول در بینی نمی توانند در فرد ایجاد عفونت کنند عفونت را به دنبالش در سینوس ها و یا مجاری تنفسی ایجاد بکنند.

آیا درصورت انسداد بینی به علت انحراف بینی باید بینی را در دو مرحله عمل کرد؟

هرچند پاسخ به این سوال از نظر هر جراحی می تواند بسته به سلیقه تا حدی متفاوت باشد ولی به طور کلی بهتر است درصورتی که قرار باشد بینی به علت مشکل تنفسی تحت عمل سپتوپلاستی (عمل اصلاح انحراف داخلی تیغه وسط بینی) قرار گیرد و حدس بزنیم که بیمار ممکن است در آینده تمایل به انجام عمل رینوپلاستی داشته باشد بهتر است عمل تیغه بینی همزمان با عمل رینوپلاستی صورت گیرد چرا که معمولا عمل رینوپلاستی روی افرادی که تیغه بینی شان توسط جراح دیگری قبلا عمل شده باشد سخت تر است و ممکن است حتی نتیجه شان تا حدی ضعیف تر هم گردد.

البته این یک اظهار نظر کلی است گاهی می توان حتی اصلاح تیغه بینی را در صورتی که روی کجی بینی تاثیر زیادی نگذاشته باشد به بعد از عمل رینوپلاستی موکول کرد. با این حال به نظر من موکول کردن رینوپلاستی به بعد از عمل تیغه بینی کار چندان صحیحی نیست. یعنی در صورتی که بیمار به هردو عمل جراحی نیازمند باشد غالبا بهتر است هردو عمل در یک جلسه انجام شود.