استراحت بعد از عمل بینی | کشیدن تامپون بینی درد دارد؟

تامپون بینی

آیا پس از عمل در بینی تامپون می گذارید؟

چیزی که بسیاری از بیماران را از عمل بینی می ترساند گذاشتن تامپون داخل بینی است. چرا که متاسفانه نوع تامپونی که بعضی از همکاران برای بیمارانشان می گذارند تجربه بدی را پس از عمل در حین خروج تامپون برای بیمار به جا می گذارد. یک نمونه از تامپون بینی را  در شکل زیر می توانید مشاهده کنید.

تامپون بینی | تاثیر تامپون بعد از جراحی بینی

گرچه می توان در بسیاری از بیماران اصلا تامپون نگذاشت ولی من با توجه به فایده محدودی که تامپون نگذاشتن دارد و در مقابل بیمار را در خطر خون ریزی هرچند خفیف ولی از نظر بیمار آزار دهنده قرار می دهد گاهی تامپون نرم و ملایمی را داخل بینی می گذارم به هرحال دراکثر موارد عمل جراحی بینی حتی بدون تامپون هم بیمار تا ۳ یا ۴ روز دراثر تورم داخل بینی تنفس چندان راحتی ندارد. سوالی که بیماران می پرسند این است که ” کشیدن تامپون بینی درد دارد ؟” با توجه به جنس نرم تامپون استفاده شده معمولا خارج کردن تامپون به راحتی و تقریبا بدون درد صورت می گیرد.

آیا لزوما در عمل بینی باید تامپون بکار برود؟

در گذشته در تمام عمل های جراحی بینی که روی آنها تیغه بینی دستکاری می شد به خاطر این که در محوطه داخلی بینی یک پانسمانی وجود داشته باشد که خونریزی داخلی روی تیغه بینی جمع نشود و دچار مشکلات و مسائل بعدی نشود و به دلایل متعدد دیگر تامپون گذاشته می شد.

در سال های اخیر روش های جایگزینی برای این کار ایجاد شده یکی از آنها این است که آن محوطه با بخیه به خوبی پوشیده بشود که نیاز به تامپون نشود که البته این کار معمولا فواید دیگری را که تامپون دارد کامل حل نمی کند.

راه دیگر که سال های اخیر به آن اهمیت بیشتری داده می شود استفاده از اسپیلنت های داخلی است. اسپیلنت داخلی بینی که اصطلاحا به آن دویل بینی می گویند در واقع یک صفحه ای است که یک لوله به آن چسبیده که آن صفحه روی تیغه بینی را محافظت می کند و آن لوله هم یک مقدار راه تنفسی ایجاد می کند که بینی در واقع مقدار کمی تنفس در آن حفظ شود.

این لوله اگر خوب چرب نشود و خوب شستشو نشود و از قطره و پماد استفاده نشود ممکن است که تقریبا در چند روز بعد از عمل کیپ شود و آن فایده ای که به عنوان تنفس برای مریض ایجاد می کند را از دست بدهد ولی اگر این موارد رعایت شود معمولا تنفس بیمار در آن مدتی که لوله هست تا یک حدی شاید ۲۰ یا ۳۰ درصدی وجود داشته باشد و بینی کمتر از نظر گرفتگی اذیت شود.

معمولا این لوله را حدود یک هفته داخل بینی می گذارند و فواید زیادی دارد از جمله این که جلوی چسبندگی بین دوطرف دیواره داخلی و دیواره میانی بینی را می گیرد یعنی شاخک های بینی که در دیواره خارجی هستند به تیغه بینی که در دیواره میانی است اتصال پیدا نکنند تا یک وقتی خدای ناکرده چسبندگی ایجاد شود.

ما هم برای اکثریت مریض ها از این شیوه استفاده می کنیم که بیمار دیگر تامپون ندارد و آن لوله را هم یک هفته بعد، از بینی خارج می شود و اذیت هایی که دارد به نسبت از تامپون به مراتب کمتر است.

در مواردی که بینی اصولا تیغه اش عمل جراحی نیاز نداشته باشد در این جور مواقع شاید اصلا نیازی به لوله یا تامپون و حتی بخیه های زیاد نباشد ولی این موارد تعداشان کم است.

بعد از کشیدن تامپون بینی چه باید کرد

از طریق آدرس اینستاگرام ما می توانید دیدگاه ها و سوالات خود را مطرح کنید.

کانال اینستاگرام دکتر شاهین فتح سامی - جراح بینی و چانه

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

ساعت کار مطب روزهای یکشنبه و سه شنبه از ساعت 9 صبح تا 7 عصر می باشد

22725195 - 021
22725171 -021
موبایل : ۰۹۱۲۸۱۷۸۸۹۵ با ما در ارتباط باشید