انحراف بینی چیست؟

تیغه بینی یا همان سپتوم، بینی را به دو قسمت راست و چپ تفکیک می‌کند و موظف است هوای ورودی به بینی را تنظیم نماید. تقسیم شدن بینی به دو قسمت به وسیله تیغه بینی از چند سو سودمند می باشد.

زمانی که دو قسمت بینی از هم مجزا باشد امراض و میکروب‌ها به‌ سادگی از یک جهت به جهت دیگر منتقل نمی شوند. تفکیک فضای درون بینی  به دو قسمت کوچک‌تر هم ضرورت دارد زیرا در صورتی که این فضا از میزانی که باید، بزرگ‌ تر باشد امکان دارد هوا زمان ورود به درون بینی دچار چرخش شود و معضلاتی برای تنفس به وجود آورد. چنانچه این تیغه به یکی از دو سمت منحرف شده باشد فرد مبتلا به «انحراف تیغه بینی» یا «سپتوم» است.

نشانه‌های انحراف بینی

بارزترین نشانه انحراف تیغه بینی گرفتگی یک یا هردو سوراخ بینی می باشد که با نقص در تنفس خودش را نشان می دهد. معمولا گرفتگی در یک جهت بیشتر از سمت دیگر حس می‌شود.

خونریزی از بینی، تنفس صدادار، خروپف، اختلال در خواب، خشکی دهان به علت تنفس با دهان باز، احساس فشار و گرفتگی در مجرای تنفسی بینی، پایین آمدن حس بویایی، خشکی بینی، درد در ناحیه سروصورت، ترشحات پشت حلق و عفونت مکرر سینوس از دیگر علائم انحراف تیغه بینی به شمار می آید.

درمان انحراف بینی

حدودا ۸۰ درصد افراد دچار انحراف تیغه بینی در درجات گوناگون هستند، ولی مشکلشان به میزانی نیست که آن ها اذیت کند تا نیاز شود به پزشک مراجعه نمایند. تنها درصد کمی از بیماران به علت انحراف تیغه بینی مبتلا اختلالات تنفسی می‌شوند و احتیاج به درمان پیدا می‌کنند. در حقیقت انحراف تیغه بینی مشکلی است که خیلی از افراد به آن مبتلا می‌شوند ولی این مشکل در برخی افراد آن قدر زیاد است که در زندگی روزمره آنها تاثیر می گذارد ، به‌ نحوی که باعث می‌شود بیمار نتواند به‌ راحتی تنفس کند یا بخوابد.

در نتیجه اگر انحراف بینی باعث پیدایش مشکلات تنفسی در فرد نشود احتیاجی به جراحی نیست. به جهت درمان موارد خفیف می‌توان ازطریق طب سنتی انحراف بینی را رفع نمود و یا با استفاده از داروهایی مانند اسپری‌های مرطوب‌کننده برای حل این مشکل اقدام کرد. ولی چون انحراف تیغه بینی یک مشکل بنیادی است انسداد به وجود آمده تنها با جراحی رفع می گردد.