انحراف‌ تیغه‌ بینی‌، کج‌ شدگی‌ یا دیگر نواقص تیغه‌ بینی‌، دیواره‌ای‌ که‌ بینی را از وسط‌ به‌ دو بخش برابر تقسیم‌ می‌کند.

تیغه‌ بینی‌ از دو بخش غضروفی‌ (نزدیک‌ نوک‌ بینی‌) و استخوانی‌ (نزدیک‌ پیشانی‌) پدیدار شده‌ است‌.

نشانه های بارز: انحراف ملموس بینی‌ ،بسته شدن راه‌ هوای‌ بینی‌ ،ترشح‌ بینی‌ ،بی نشانه در اغلب موارد

دلایل :

رشد فوری، به‌ ویژه زمان بلوغ‌ ،ضربه‌ به‌ بینی‌ ،ترمیم آن بینی‌ اغلب تو سط جراحی‌ بینی قابل‌ درمان می باشد.

چنانچه نشانه ها برای‌ بیمار خطر ساز و مشکل آفریننباشد به طور معمول جراحی‌ لازم نیست.

خطرات احتمالی‌:

خونریزی‌ و عفونت تکرار شونده بینی یا سینوس‌ها

درمان انحراف بینی

این‌ مشکل با رویت  داخل‌ بینی‌ با به کارگیری از یک‌ چراغ‌ واسپکولوم‌ بینی‌ قابل تشخیص‌ است.

متدهای جراحی‌ :

برداشت‌ زیرمخاطی‌ که‌ بسته شدن راه  تنفس را پایین می آورد.

رینوپلاستی‌ که‌ ظاهر و مشکلات درونی بینی‌ را درمان می‌کند.

سپتوپلاستی‌ که‌ بسته شدن راه بینی‌ را می کاهد و ظاهر آن‌ را بهتر می کند.

داروها:

برای‌ مشکلات اندک، مصرف داروهای‌ بدون‌ نسخه‌ مانند ضداحتقان‌ها جهت کم شدن ترشحات‌ بینی‌ احتمال دارد جواب دهد.

آنتی بیوتیک ها جهت مبارزه با عفونت‌، اگر لازم باشد پزشک تجویز می‌ کند.

از استفاده اسپری‌های‌ بینی‌ که پزشک تجویز نکرده است پرهیز نمایید.

مشخصات تیغه بینی:

تیغه بینی دیواره ای است که درون  بینی را به دو بخش تفکیک شده راست وچپ جدا کرده است.بخش میانی پایینی این تیغه غضروفی و بخش میانی بالایی آن استخوانی می باشد .
تیغهٌ بینی مانند دیگر اجزای بدن تا سن بلوغ بزرگ می شود  و به ابعادش اضافه می شود.
بخش های متعددی در  غضروف سازی واستخوان سازی و هماهنگی رشد  تیغه بینی تاثیر گذار است.روشن است چنانچه به هر علتی یکی یا چند از این بخش ها عضروف سازی یا استخوان سازی کمتر و یا بیشتر از حد نرمال انجام دهد، تیغهٌ بینی احتمال دارد از خط میانی انحراف پیدا کند و  به سمت راست یا چپ متمایل شود.