جراحی بینی - دکتر سامی

جراحی بینی صفر تا ۱۰۰

سابقه و تاریخچه جراحی های بینی

جراحی بینی در تاریخ گذشته شاید به چند هزار سال قبل بر می گردد که در تاریخ کسانی را که مثلا در هند باستان به خاطر محکومیت هایی بینی شان را می بریدند این ها را با استفاده از عمل هایی که الان به آنها عمل های بازسازی یا ریکانستراکتیو می گویند اصلاح می کردند و با استفاده از پوست پیشانی برای فرد بینی درست می کردند ولی عمل جراحی بینی مدرن در واقع سابقه اش به حدود بیش از ۱۰۰ سال قبل می رسد که اولین جراحی بینی که انجام شد در واقع عملا توسط یک ارتوپد صورت گرفت که این جراحی بینی در واقع با روشی شبیه به جراحی باز بینی یا همان روش اپن صورت گرفت.

بعد از سال ها جراحی بینی به روش های جراحی بسته بینی هم ابداع شد و این جراحی هر دهه و شاید هر سال تغییراتی را به خودش دید که امروزه می بینیم حتی روش هایی که سابقه آنها زیر ۱۰ سال است در جراحی بینی دارد رایج می شود و البته باز هم روش های کلی جراحی بینی در اکثرشان و اصول جراحی های بینی تقریبا به همان شکل است و شاید یک جراحی بینی بسیار متفاوت نسبت به جراحی های چهل سال پیش نباشند ولی به هر حال در فلسفه و متدهای جراحی بینی تغییرات شگرفی بوده شاید در هیچ جراحی چه در جراحی های پلاستیک و چه در جراحی های غیر پلاستیک و جراحی های عادی و جراحی های درمانی در قسمت های دیگر بدن به هیچ عنوان ما چنین سیر و تحول مدام و سالی به سالی را نمی بینیم به خاطر همین جراح زیبایی بینی باید علاوه بر این که بسیار کارآزموده باشد باید مرتب علم خود را به روز کند چون جراحی بینی عملی است بسیار در حال پیشرفت.

بینی مناسب چه خصوصیاتی دارد؟

هـر زمانی که صحبت از بینی زیبا می شود همـواره باید تناسب بینی با سایر اجزای صورت را در نظر گرفت . در نتیجه ظاهر بینی مطلوب در اشخاص گوناگون متفاوت است. ولی در مجموع در جراحی بینی فاکتورهایی بـرای  برخورداری از یک بینی زیبا و خوش فرم وجود دارد که جراحان پلاستیک بینی از آن تبعیت می کنند.

جراحی بینی

اگر عرض صورت را به ۵ قسمت مساوی که هر قسمت به اندازه یک چشم می باشد، تقسیم نماییم، و طول صورت را  به ۳ قسمت مساوی مانند تصویر زیر پس:
یک فرضیه  کلی آن است که بینی در هر ۳ نمای روبرو، پایین و پهلو بایستی به شکل یک مثلث باشد.
جراحی بینی دکترسامی

  • زاویه بین پیشانی و بینی باید (۱۱۵-۱۳۰) درجه باشد.
  • زاویه بین بینی و صورت بایستی (۳۰-۴۰) و به شکل مطلوب ۳۶ درجه باشد.
  • زاویه بین لب و بینی بایستی در آقایان (۹۰-۱۰۵) و در خانم ها (۱۰۰-۱۲۰) درجه باشد. مناسب در آقایان (۹۶) و در خانم ها (۱۰۵) درجه است.
  • زاویه بین چانه و بینی بایستی (۱۲۰-۱۳۲) درجه باشد.
    جراحی بینی دکترسامی جراحی بینی دکترسامی
  • فاصله دو انتهای پره های بینی بایستی ۷۰ درصد طول بینی باشد.
    جراحی بینی دکترسامی
  • قرارگیری لبها نسبت به خط واصل لبها و چانه بایستی: لب بالا ۴ میلی متر و لب پایین ۲ میلی متر عقب تر از خط قرار گیرد.
  • عرض بینی (بین دو پره) بایستی برابر با عرض قاعده یک چشم باشد.
    جراحی بینی دکترسامی
  • از نیمرخ نمای کلوملا بایستی ۳-۵ میلی متر باشد.
  • زاویه میان نوک بینی و کلوملا در آقایان ۳۷ و در زنان ۴۷ درجه میباشد.
  • زاویه نوک بینی در آقایان ۱۰۰ و در خانم ها ۱۰۶ درجه میباشد.
    جراحی بینی دکترسامی جراحی بینی دکترسامی

نکته: سـه پـیــکر بـنـدی محتمل را می تـــوان برای کلوملا طراحی کرد (معمولی، افتاده و واپس رفته).

انواع رینوپلاستی

رینوپلاستی کاهنده (REDUCTION)

در طول جـراحــی، بــا تراشیدن و بریدن بافت اضافه اندازه بینی کوچک می شود.

رینوپلاستی افزاینده(AUGMENTATION)

در طول جراحی، بینی را عریض تر و حجیم تر می نماید. در این متد یا از ایمپلنت های سیلیکونی و یا پلی اتیلنی، و یا از بافت خود بیمار به عنوان پیوند به کار برده می شود. استخوان از لگن، دنده ها، سطح کاسه سر و یا پشـت آرنج، و غضروف از گوش، غضروف بین دنده ها و یـا غضروف تیغه بینی فرد برداشته می شـود. از ایرادات ایمپلنت های سیلیـکـونی آنست که امکان دارد سبب عفونت بینی شده و یا با نازک شدن پوست ایمپلنت ظاهر و محسوس می شود.

در نمونه جراحی بینی زیر که توسط دکتر سامی انجام شده است بینی بزرگ و پروجکت با قوز بزرگ بوده که به دلیل داشتن چانه کوچک سعی شد سربالا نشود.

جراحی بینی پروجکت با چانه کوچک - دکتر سامی

 

 

 

 

 

چند نمونه دیگر از جراحی بینی توسط دکتر سامی را در زیر مشاهده نمایید:

 

جراحی بینی دماغ گوشتی توسط دکتر سامی جراح پلاستیک

جراحی بینی، دماغ گوشتی توسط دکتر سامی جراح پلاستیک

جراحی بینی ، بینی گوشتی و اصلاح کجی بینی توسط دکتر سامی

جراحی بینی ، بینی گوشتی و اصلاح کجی بینی توسط دکتر سامی

جراحی بینی ، بینی پروجکت و برداشتن قوز بینی توسط دکتر سامی

جراحی بینی ، بینی پروجکت و برداشتن قوز بینی توسط دکترسامی

 


برای مشاهده نمونه کارهای قبل و بعد عمل بینی دکتر فتح سامی اینجا کلیک نمایید.


عوارض جراحی بینی و راه های پیشگیری

افرادی که جراحی بینی انجام می دهند دو گروه هستند: یک گروه صرفا زیبایی و گروه بعدی علاوه بر زیبایی مسائل تنفسی هم گریبانگیرشان می باشد.

در روش های قدیمی جراحی زیبایی بینی مشکلات تنفسی جزو عوارض جراحی بینی بود چون در بیشتر اعمال زیبایی به خواسته بیمار بینی بسیار کوتاه می شد یعنی بینی به شکل بینی عروسکی یا بینی فانتزی عمل می شد ولی امروزه هدف از زیبایی بینی رسیدن به بینی طبیعی و زیبا می باشد.

یکی از راه های پیشگیری از عوارض جراحی بینی این است که کسی که می خواهد عمل زیبایی بینی انجام دهد خواسته های غیرمعقول نداشته باشد مثلا از جراح خود نخواهد که بینی را بیش از حد کوتاه کند.

دلایل قرینه نبودن سوراخ های بینی

دلایل قرینه نبودن سوراخ های بینی به ۳ عامل مربوط می شود :

  • قسمت جلویی تیغه بینی یا کودال سپتوم دچار انحراف و عدم تقارن باشد که در این شرایط معمولا با اصلاح انحراف بینی این موضوع هم تا حد زیادی حل می شود.
  • عدم تقارن فک بالای بیمار و گونه ها و اطراف بینی اسکلت بالا و پایین ، و این باعث شود که بینی در واقع در موقعیت غیر قرینه ای قرار بگیرد.
  • بافت نرم و پوست و عضلات که سوراخ بینی را تشکیل داده اند به طور ابتدا به ساکن و اولیه خودشان دچار غیر قرینگی باشند و در این شرایط طبیعتا اصلاح جراحی سوراخ های بینی که با بخیه زدن صورت می گیرد می تواند مفید واقع شود.

پرسش و پاسخ در مورد جراحی بینی

آیا در حین جراحی بینی خال های روی بینی هم برداشته می شوند؟

در اکثر مواقع سعی می شود که این کار صورت بگیرد حتی در بعضی مواقع به خاطر این که پوست بینی از زیر از روی اسکلت جدا می شود در نتیجه وقتی می خواهیم خالی را برداریم پوست راحت تر و با فشار کمتری جای خالی خال را می شود با بخیه دو طرف پوست پوشاند شاید کار معقول تری باشد که هم زمان با عمل جراحی بینی خال های روی بینی را هم برداریم ولی بستگی به شرایط عمل دارد. البته برداشتن خال جزو عمل رینوپلاستی نیست.


آیا جراحی بینی باعث تغییر صدا می شود ؟

در کل باید بگویم خیر. اگر جراحی خوب صورت بگیرد تغییر صدا رخ نمی دهد.

در هر عمل جراحی اگر جراحی توسط جراح کم تبحر صورت بگیرد و جراحی بد صورت بگیرد یا احیانا بینی دچار عوارض بشود طبیعتا گرفتگی بینی و مسائلی که صدا را تغییر بدهند ایجاد می شود ولی در حالت عادی تغییر صدا رخ نمی دهد.


استئوتومی در عمل جراحی بینی چیست؟

استئوتومی بینی یعنی بریدن استخوان که معمولا در واقع شکستن استخوان است. در واقع ما استخوان های بینی را وقتی که جایی را بر می داریم یا جایی را می خواهیم حرکت بدهیم استخوانی را باید اتصالش را با بقیه قسمت ها قطع کنیم این با وسایلی صورت می گیرد که استخوان را از آن ناحیه قبل جدا می کند به طور معمول این موضوع در ارتباط با باریک کردن قسمت استخوانی بینی یعنی بین گونه ها و دوتا چشم توی این ناحیه وقتی استخوان ها پهن است در اکثریت مواقع این عمل انجام می گیرد.


رسپینگ بینی در جراحی بینی

کلمه رسپینگ یعنی سوهان کشیدن. رسپینگ بینی یعنی سوهان کشیدن بینی. معمولا پشت بینی در ناحیه استخوانی که قوز دارد معمولا آن قوز با سوهان یا با استئوتومی اصلاح می شود وقتی که با استئوتومی هم اصلاح می شود برای این که صاف تر بشود آن ناحیه و نامنظمی های آن ناحیه پوشیده شود سوهان کاری می شود.

سوهان وسیله ای است شبیه سوهان های معمولی که خانم ها برای ناخن هایشان استفاده می کنند ولی با سایز بزرگتر و ابعاد طبی و شکل متفاوت که با آن سوهان درواقع آن ناحیه را صاف تر می کنیم.


اولویت با ارتودنسی است یا جراحی بینی؟

بهتر است بگوییم آیا اولویت در رفع مشکلات فک است یا بینی؟

اگر مریضی مشکل فک داشته باشد و نیاز به جراحی فک باشد مطمئنا اولویت جراحی فک هست خصوصا اگر قرار باشد فک بالا جراحی شود و بعد از آن بعد از گذشت مدتی جراحی بینی انجام می گیرد چون بعد از جراحی فک تغییراتی رو بینی مشاهده خواهد شد پس بهتر است که اول جراحی فک برنامه ریزی شود.

در مورد ارتودنسی خیلی نمی شود این قضیه را به عمل بینی ارتباط داد. ارتودنسی می تواند همزمان با عمل بینی در جریان باشد مگر این که قرار باشد در یک ارتودنسی تغییرات شگرفی صورت بگیرد مثلا دندان های زیادی کشیده بشود و تغییراتی روی فرم لب و دهان قرار باشد ایجاد شود که در این جور مواقع تاخیر انداختن عمل بینی معقول است ولی در اکثریت مواقع هیچ ارتباطی به عمل بینی ندارد و مشکلی ایجاد نمی کند.


آیا تداخلی میان تیروئید و جراحی بینی وجود دارد؟

در واقع در عمل جراحی بینی به علت این که حین بیهوشی معمولا باید صورت بگیرد هر عاملی که از نظر بیهوشی عمومی بخواهد تداخل پیدا کند طبیعتا باعث می شود که جراحی هم به تعویق بیفتد از جمله آنها مشکل تیروئید است.

باید کسی که تیروئید دارد چه تیروئید کم کار و چه  تیروئید پرکار تیروئیدش در وضعیت عادی قرار داشته باشد تا بتوان بدون خطر بیهوشی را تحمل کند اگر بیمار سابقه ای از تست تیروئید که اخیرا انجام شده باشد نداشته باشد باید به عنوان یک پیش نیاز تست تیروئید هم جزو آزمایش های پیش نیاز قرار بگیرد.


آسم و جراحی بینی

آسم بیماری است که مربوط به مجاری تنفسی تحتانی است یعنی بیشتر ریه ها را درگیر می کند. مشکل آسم بیشتر از دید بیهوشی است و این که بیمار باید برای بیهوش شدن از فوق تخصص ریه اوکی داشته باشد به این معنی که بیماری آسم باید تحت نظر پزشک ریه کنترل شده باشد و با درمان ، وضعیت بیمار در حدی استیبل باشد که اجازه بیهوشی به بیمار بدهد.

در این صورت عمل بینی هیچ منعی ندارد و احتمال این هست حتی با بهبودی مشکلات داخل بینی شاید کمک هم به مجاری تحتانی تنفسی و آسم هم بشود.


آیا پیرسینگ بینی مانع از جراحی بینی می شود؟

به طور کلی پیرسینگ بینی کار اشتباهی است هر چند در دو جای مختلف بینی معمولا پیرسینگ انجام می شود یکی در تیغه وسط بینی و یکی در پره های بینی که هردوتایشان باعث آسیب هایی به مخاط بینی و بافت های بینی می شوند که ممکن است جبران ناپذیر باشند.

کمترین ایرادی که می تواند پیدا کند این است که بافت هایی که تحت تاثیر پیرسینگ قرار گرفته اند اطرافشان بافت فیبروز ایجاد می شود و یک جور گوشت اضافه ای می آورد که وقتی عمل بینی انجام می گیرد تا حدی ممکن است غیرقرینگی های غیر اجتنابی را برای مریض به همراه داشته باشد البته این موضوع صد در صد نیست ولی به هر حال این ریسک وجود دارد.

پریسینگ بینی استعداد عفونت کردن بینی را بالا می برد توصیه من به کسانی که پیرسینگ بینی دارند این هست که وقتی برای جراحی بینی مراجعه کنند که از در آوردن پیرسینگ حدود ۲ یا ۳ ماه گذشته باشد تا التهاباتی که در اثر گذاشتن پیرسینگ ایجاد شده کاهش یابد و بعد از عمل بینی هم دیگر پیرسینگ بینی نگذارند.


آیا خروپف با جراحی بینی درمان می شود؟

در یک پاسخ سریع باید گفت خیر. خروپف اگر به صورت حرف خ تداعی کننده آن صدا باشد مشخصا از حلق ناشی می شود یعنی نوسانی که توسط برخورد بافت های حلقی مثل چین های کامی حلقی در محیط پشت حلق در حین تنفس کردن در خواب ایجاد صدایی می کند که شبیه خ هست که به آن خرخر یا خروپف می گوییم.

این حالت معمولا ریشه در محوطه خود حلق دارد هر چند به ندرت مسائل خود بینی هم می تواند به طور غیرمستقیم خروپف را تشدید کند و یا حتی باعث التهاباتی در پشت حلق بشود به عنوان مثال کسی که دچار آلرژی بینی یا سینوزیت شدید و التهابات داخل بینی هست و یا انحرافات شدید دارد ترشحات پشت حلقی التهابات حلق را می تواند تشدید کند و التهابات حلق باعث تورم در آن ناحیه و ایجاد خروپف بشود.

خروپف می تواند در افراد مسن تر به علل متعددی ایجاد بشود. در اطفال علت شایع آن لوزه سوم هست ولی در افراد با سن بالاتر چاقی و بافت های زیاد حلق ، چین های حلقی می تواند باعث خروپف بشود.


جراحی بینی در افراد دیابتی

عمل بینی در افراد دیابتی هم قابل انجام هست به شرطی که قند خون آنها کنترل شده باشد و متخصص بیهوشی و فوق تخصص غدد در این زمینه بتوانند در مورد کنترل وضعیت قند خون بیمار حین عمل و بعد از آن همکاری های لازم را داشته باشند. معمولا اگر فرد دیابتی کنترل قند خونش را در طولانی مدت خوب انجام داده باشد ریسک عفونت ها آنقدر نیست که مانع عمل جراحی بینی آنها شود ولی به هر حال در مورد هر کسی و هر نوع عملی باید در مورد آن فرد به طور ویژه تصمیم گیری بشود.

 

از طریق آدرس اینستاگرام ما می توانید دیدگاه ها و سوالات خود را مطرح کنید.

کانال اینستاگرام دکتر شاهین فتح سامی - جراح بینی و چانه

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

ساعت کار مطب روزهای یکشنبه و سه شنبه از ساعت 9 صبح تا 7 عصر می باشد

22725195 - 021
22725171 -021
موبایل : ۰۹۱۲۸۱۷۸۸۹۵ با ما در ارتباط باشید