5 راه کاهش ورم بینی بعد از عمل

روش های کاهش ورم بینی پس از جراحی

هرگاه که عمل جراحی بینی انجام شود، ورم بینی جزئی معمول و لازم در جریان بهبودی بینی است. زمانی که بينى صدمه می بیند و يا تحت عمل جراحى بينى قرار می گيرد، تورم در بینی ایجاد مى شود. این متورم شدن به علت دستکارى پوست، استخوان يا غضروف و يا بریدگی پوست در هنگام جراحی بینی بوجود می آید که سبب ملتهب شدن بينى و اطراف آن مى شود که این ورم بينى در افراد مختلف با یکدیگر فرق دارد.

ورم بعد از جراحی بینی به عوامل زیادی از جمله ضخامت پوست بينى ، نوع بينى ، مقدار دستکارى بينى در هنگام عمل ، مراقبت های بعد از عمل زيبايى بيني بستگی دارد. در جراحى بينى هاى گوشتى يا بينى هایی که پوستشان ضخيم است میزان تورم افزایش می یابد و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا بهبود یابد. همچنین در روش رینوپلاستی باز که برای انجام آن از برش های خارجی در پایه بینی استفاده می کنند، میزان تورم نسبت به روش رینوپلاستی بسته افزایش می یابد و مدت بهبود آن طولانی تر می شود. اما ورم بینی موقتی است و به سرعت میزان آن کاهش می یابد .

لازم به ذکر است در بينى هاي کج و منحرف به علت دستکارى در هنگام عمل و احتیاج بینی به اقدامات بيشتر، ورم بينى پس از جراحى زیادتر است. در ادامه مراحل کاهش ورم بینی مطرح خواهد شد.

 مراحل کاهش ورم بینی بعد از عمل

 بینی شما به مدت ۲ الی ۱۴ هفته پس از جراحی دچار تغییرات قابل ملاحظه ای خواهد شد. در چند ماه اول جراحی بینی به صورت تدریجی ورم بینی کاهش می یابد و ظاهر بینی دچار تغییر خواهد کرد .

بعد از یک هفته هنگامی که گچ بینی برداشته شود، ورم در بینی دیده میشود که امری عادی است. در هفته دوم به طور معمول ورم و کبودی بینی بعد عمل به میزان کافی کاهش می یابد به گونه ای که اگر کسی با دقت نگاه نکند امکان دارد که متوجه جراحی بینی شما نشود و ظاهر بینی برای فرد قابل قبول است.

پس از گذشت ۳ الی ۴ ماه ورم بینی شما جذب خواهد شد و فقط امکان دارد در عکس کمی پف دار دیده شود. حدود یکسال زمان می برد تا ظاهر نهایی بینی شما معلوم شود .

در قسمت نوک بینی و در قسمتی که برجستگی ناحیه استخوانی بینی برداشته شده است میزان تورم بینی بیشتر است و این متورم شدن تا چند ماه وجود دارد و اکثر بیماران این دلواپسی را دارند که ورم بینی دائمی نباشد. استفاده از چسب در ناحیه نوک بینی و پل بینی می تواند به میزان زیادی در کاهش ورم بینی تاثیرگذار باشد .

ممکن است ورم بینی در داخل بینی سبب شود که مشکل تنفسی به صورت موقتی بوجود آید که مناسب است برای کم کردن تورم بینی از سرم شستشوی بینی استفاده کنید.

استفاده از چسب و فشار آن روی ورم بینی دو اثر قابل ملاحظه دارد :

  • باعث جذب شدن ورمی که ناشی از به دام افتادن مایعات موجود در بافت های بینی است می شود .
  • فشار چسب بر بافت ها سبب می شود که الیاف کلاژن در مناطق بخیه دار، سازمان یافته تر شوند که همین امر سبب کم شدن میزان تورم در آن منطقه می شود .

چسب ها در شش ماه اول بعد از جراحی بیشترین تاثیرگذاری را دارند در نتیجه حتی اگر شما در ۲ ماه اول از چسب های بینی استفاده نکرده باشید، مصرف آن در ماه های بعدی می تواند برای شما مفید و موثر باشد .

راه های کاهش ورم بینی

  • بالا نگه داشتن سر: سرتان را به میزان ۳۰ تا ۴۵ درجه بالا نگه دارید. شما می تواند از بالشت های اضافه برای این کار استفاده کنید. این روش برای یک الی دو هفته اول تاثیرگذار است.
  • استفاده از کمپرس سرد: در ۲ روز اول از کمپرس سرد به طور متناوب در ناحیه اطراف بینی استفاده کنید. این کار به کاهش ورم بینی پس از انجام عمل جراحی کمک زیادی مى کند. کمپرس سرد را باید هر یک ربع ساعت در اطراف بینی قرار داد و سپس بلند کرد. افزایش سرما سبب اذیت و صدمه پوست اطراف بینی می شود .
  • اجتناب از برخورد با گرما و حرارت: در صورتی که پس از ۴۸ ساعت از کمپرس گرم استفاده کنید، کبودی دور چشم را پخش می کند و کاهش می دهد. لازم به ذکر است امکان دارد سبب زیاد شدن ورم بینی شود. همچنین از استحمام با آب داغ، قرار گرفتن زیر لامپ های حرارتی و آفتاب زیاد خودداری کنید.
  • رعایت رژیم غذایی: از مصرف نمک فراوان و غذای شور اجتناب کنید. هم چنین از غذاهای گرم و داغ و جویدنی مصرف نکنید. از نی برای نوشیدن مايعات هم خودداری کنيد.
  • استراحت کردن و کاهش فعالیت شدید: مناسب تر است در هفته های اول بیشتر استراحت کنید و از انجام کارهای سنگین جسمی و ورزش زیاد خودداری کنید، به دلیل اینکه این فعالیت ها سبب پرخونی در قسمت بینی و صورت می شود که خود سبب بیشتر شدن تورم بینی می شود. همچنین راه رفتن آرام جریان خون را بهتر کرده و باعث کم شدن تورم بینی می شود .

سوالات متداول درباره کاهش ورم بینی بعد از عمل بینی

عوارض خندیدن و گریه کردن بعد از عمل بینی چیست ؟ 

بیماران باید تا دو هفته بعد از عمل بینی از گریه کردن، خندیدن و زیاد حرف زدن پرهیز کنند چرا که باعث تورم بینی و التهابات داخل بینی می شود ضمن این که حرکات بیش از اندازه صورت احتمال این که بتواند جابه جایی هایی در بخیه بینی ایجاد کند را دارد.

اگر بخواهیم ترتیب بندی کنیم گریه از همه بدتر است و بعد از آن خندیدن و سپس زیاد حرف زدن.

از طریق آدرس اینستاگرام ما می توانید دیدگاه ها و سوالات خود را مطرح کنید.

کانال اینستاگرام دکتر شاهین فتح سامی - جراح بینی و چانه

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

ساعت کار مطب روزهای یکشنبه و سه شنبه از ساعت 9 صبح تا 7 عصر می باشد

22725195 - 021
22725171 -021
موبایل : ۰۹۱۲۸۱۷۸۸۹۵ با ما در ارتباط باشید